Jeśli transport z terminalu odbywa się samochodem bez dźwigu z HDS-em, najpopularniejszym rozwiązaniem jest zamówienie na rozładunek dźwigu. Wielkość dźwigu, jaki należy zamówić, jest uzależniona od miejsca, w którym planowane jest złożenie kontenera. Mówiąc inaczej, jak daleko dźwig będzie musiał ”podać” kontener. W większości przypadków wystarczają małe dźwigi.
Ważną kwestią przy zamawianiu dźwigu jest zapytanie, czy w usłudze zawarte jest zaczepienie łańcuchów podnośnika o kontener. Niektóre firmy dźwigowe nie zapewniają tej usługi, traktując ją jako dodatkową, również dodatkowo płatną, z angażowaniem dodatkowego pracownika. Dobrze jest ustalić to przed realizacją.
A co jeśli nie dźwig? W zależności od dostępu do sprzętu, kontenery morskie z powodzeniem rozładowywać można koparkami, ładowarkami, większymi wózkami widłowymi, etc.
Ważną informacją w planowaniu rozładunku kontenerów jest ich waga. Kontener 20’ waży ponad 2 tony , 40’ ok. 4 ton.